VRAAG & ANTWOORD

Wilt u goed voorbereid aan een veilige vaartocht beginnen? Bekijk dan hieronder de veelgestelde vragen.
Mocht uw vraag toch niet beantwoord zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Kan ik een sloep huren bij Randstad Recreaties?

Jazeker, we zijn april t/m oktober geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 22.00uur. We beschikken per locatie over 4 sloepen , dus reserveer op tijd om teleurstelling te voorkomen. Reserveren kan bij voorkeur via het reserveringssysteem op onze website. We hebben dan meteen alle gegevens die we nodig hebben voor de huurovereenkomst.

Zijn de sloepen schoongemaakt voor afvaart?

Onze sloepen worden vóór elke afvaart schoongemaakt.

Met hoeveel personen mag ik op een sloep?

De sloepen van Randstad Recreaties zijn ruim, maar vanwege de wettelijke CE normering en uw veiligheid houden wij aan dat u met maximaal 6 personen de sloep kunt varen. Het totale gewicht inclusief bagage mag de grens van 500 kg niet overschrijden en moet gelijkmatig over de sloep verdeeld worden.

Mag ik mijn hond meenemen aan boord van jullie sloepen?

Ja, u hond mag mee aan boord!
U bent dan verplicht
het Hondenpakket ter waarde van € 15,00,- extra toe te voegen aan uw reservering.

Het hondenpakket bestaat uit:
– Een drinkbak (bruikleen)
– Een handdoek (bruikleen)
– Een reddingsvest (bruikleen)
– Een fles vers water
– Een Hondensnack
– Eindschoonmaak.

Heb ik een vaarbewijs nodig?

Nee, een vaarbewijs is niet nodig. Iedereen boven de 21 jaar mag onze sloepen huren.

Zijn er zwemvesten aan boord?

Hoewel onze sloepen zeer stabiel zijn en een diepe kuip hebben, is het voor de kinderen natuurlijk wel zo veilig om een zwemvest aan te hebben.
Op de locaties zijn voldoende zwemvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel zwemvesten u wilt huren. 

Zijn er vaarroutes aan boord?

Aan boord bevindt zich een vaarkaart voorzien van vaarroutes en informatie over de bezienswaardigheden waar u aan voorbij vaart. Download eventueel ook de gratis app ‘sloepennetwerk’. Met deze app weet u altijd waar u bent. Houdt rekening met uw vaartijd als u een route vaart met bruggen die open moeten voor een doorvaart. Op de vaarkaart worden deze bruggen vermeld en staat beschreven hoe ter plekke te handelen om de brug te laten hijsen. 

OVER RESERVEREN

Hoe werkt het reserveren bij Randstad Recreaties?

Heel simpel. U bepaalt via het reserveringssysteem op onze site www.randstadrecreaties.nl welke dag en tijdsblok u wilt varen. Dit kan zelfs tot minuten voor vertrek. U betaalt vervolgens online met bijvoorbeeld IDEAL of een van de andere betaalmogelijkheden. Vervolgens ontvangt u via e-mail een boekingsbevestiging en twee dagen voor afvaart nog een herinnering met alle belangrijke informatie. Bij aankomst op locatie krijgt u nog een korte vaarinstructie en bij terugkomst zorgt u dat de sloep voor het eind van de huurtermijn weer op zijn plek ligt. Zo eenvoudig is het!

Hoeveel borg moet ik betalen en wanneer krijg ik de borg weer terug?

Voor het huren van een sloep is geen vaarervaring nodig. U krijgt voor afvaart een duidelijke instructie voordat u de sloep instapt. En als u iets niet begrijpt, dan leggen we het gewoon nog een keer uit. De borg voor onze sloepen is € 100,00 en voor onze SUP boards € 50,00. Dit is ook meteen het eigen risico bij schade. Beschadigt u de sloep of SUP board tijdens de vaartocht, meld dit dan altijd bij ons. Wees eerlijk hierover, want daar heeft iedereen profijt van. Heeft u geen schade gevaren, dan krijgt u de borg na het varen direct contant terug.

Wat is de minimale huurperiode?

Voor het varen met onze sloepen in Delft en Den Haag hanteren we tijdsblokken van 2 uur. Dit is voldoende tijd om deze steden vanaf het water te verkennen. Maar u kunt uiteraard ook 2 of 3 tijdsblokken reserveren. Voor Delf- en Westland hanteren we tijdsblokken van 4 uur. Dit is voldoende om een van de 3 vaarroutes te varen. Houd wel rekening met eventuele bruggen die open moeten om door te kunnen varen. Deze staan op de vaarkaarten vermeld!

 

Waarom moet ik de borg contant betalen?

Het antwoord is heel simpel. U hoeft de borg niet al bij het reserveren te betalen en wij hoeven de borg daarna niet terug te storten. Scheelt een hoop administratieve rompslomp. Dus u betaalt de borg pas op de dag dat u gaat varen ter plekke en krijgt de borg ook weer na het varen, als er geen schade gevaren is, direct weer contant retour. Lukt het echt niet om de borg contant te betalen, dan is het ook nog mogelijk de borg via een betaalverzoek te voldoen.

OVER DE TARIEVEN 

Wat zijn de tarieven voor het huren van een sloep?

Locatie Delft & Den Haag:
Verhuur in tijdsblokken van 2 uur, dinsdag t/m zondag  € 89,- per tijdsblok

Locatie Delf- en Westland:
Verhuur in tijdsblokken van 4 uur, dinsdag t/m zondag vanaf  € 139,- per tijdsblok

Betalen kan via iDEAL of Creditcard. Wenst u liever contant te betalen reserveer dan via het contactformulier op de CONTACT’ pagina op de website.

Wat zijn opties die ik bij het huren van een sloep kan bijboeken?

Hondenpakket (€15,00). Verplicht als uw hond mee aan boord gaat! Het hondenpakket bestaat uit een drinkbak, handdoek en reddingsvest in bruikleen. En een fles vers water, hondensnack en de eind schoonmaak.

Zonnedek (€ 7,50). Alleen beschikbaar voor locatie Delf- en Westland, In plaats van de boottafel.

Zwemvesten (€ 2,50): Op de locaties zijn voldoende zwemvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel zwemvesten u wilt huren.

Boot versiering (€ 15):
Heeft u iets te vieren of wilt u iemand verrassen. Wij kunnen de sloep voor u versieren met ballonnen.

Mag ik eigen eten en drinken mee aan boord nemen?

U mag uw eigen eten en drinken mee aan boord nemen. Maar zorg aan het eind van de vaartocht er dan wel voor dat je de sloep netjes inlevert. Als de sloep na het varen niet in redelijk schone staat wordt ingeleverd, brengen wij €10,- schoonmaakkosten in rekening die we inhouden op de borg.

ANNULEREN OF WIJZIGEN

Hoe gaat Randstad Recreaties om met annuleringen of het wijzigen/verplaatsen van de reservering?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er iets gebeurt waardoor uw geboekte afvaart niet door kan gaan. Dat begrijpen wij en we werken graag met u mee om uw afvaart op een andere datum en tijdsblok te laten plaatsvinden.

Na ontvangst van uw reservering treffen wij de nodige voorbereidingen, zoals de inzet van personeel en materieel en de administratie om uw reservering op te nemen in onze planning. We willen immers dubbele boekingen voorkomen. Wanneer u uw afvaart annuleert of wijzigt/verplaatst ontstaan er extra werkzaamheden voor ons. Vandaar dat we annuleringskosten hanteren. Deze zijn om de kosten van de voorbereidingen en administratie te dekken, maar houden we zo laag mogelijk.

Wat zijn de kosten bij annuleren?

Annuleringen dienen altijd schriftelijk gedaan te worden, via info@randstadrecreaties.nl

Tot 72 uur (3 dagen) voor afvaart kan een boeking gewoon gewijzigd worden. We rekenen hiervoor € 10 administratiekosten en de eventuele meerprijs voor de nieuw gekozen datum.

Annuleert u tot 24 uur voor afvaart, dan brengen we 25% van het huurbedrag in rekening. Reserveert u diezelfde dag voor een nieuwe datum in hetzelfde vaarseizoen, dan rekenen we slechts 10% wijzigingskosten.

Annuleert u binnen 24 uur voor afvaart of indien u niet komt opdagen, dan brengen we het volledige huurbedrag bij u in rekening. We hebben immers een vaartuig voor u gereserveerd en hebben mogelijk ‘nee’ moeten verkopen aan andere gasten die wilden varen.

Indien een gereserveerd vaartuig 1 uur na ingang van de gereserveerde huurperiode niet beschikbaar is op de overeengekomen plaats en huurder geen redelijk alternatief kan aanbieden, dan heeft huurder recht op vergoeding van de overeengekomen huursom.

Hoe zit het met mijn reservering als slecht weer voorspeld wordt?

In geval van slecht weer (bij langdurige regen, harde wind en/of onweer) behoudt Randstad Recreaties zich het recht voor reserveringen te annuleren of te verplaatsen naar een andere voorkeursdatum en tijdsblok. Annuleren doen we sowieso vanaf code oranje (zie ook waarschuwingen KNMI).

VEILIGHEID OP HET WATER 

Wat zijn de belangrijkste vaarregels?

Houd altijd rechts aan tijdens het varen. Professionele vaart (ook rondvaart) en ‘natuurlijk’ voortgestuwde vaartuigen (zeilboten, SUP’s, surfers, kano’s, etc.) hebben altijd voorrang!

Speel geen (harde) muziek af, houd rekening met de omgeving. Aan boord bevindt zich de informatiekaart ‘Varen doe je samen’. Hierop staan de belangrijkste regels voor het varen. 

Wat moet ik doen bij harde wind?

ls er hardere wind voorspeld houd er dan rekening mee dat het besturen van de sloep en SUP board moeilijker kan gaan. Zolang u in de binnenstad blijft hoeft de wind geen probleem te zijn. Let er wel op dat u bij harde wind geen open water opzoekt!

Wat zijn de belangrijkste tips voor besturing van onze sloep?

Een Randstad Recreaties sloep besturen is simpel!
Voor echte stuurmanskunst, let op de volgende punten:

  • De sloep heeft geen roer, maar stuurt op de motor, geef bij het maken van een bocht dus altijd een beetje gas.
  • Een sloep reageert minder direct op het sturen dan bijvoorbeeld een fiets of auto. Ga daarom niet oversturen, want dan ga je slingeren.
  • Remmen op water duurt langer (soms wel 2 bootlengtes). Neem dus op tijd gas terug en zet de sloep eventueel in zijn achteruit;
Wat te doen bij ‘natte voeten’ door bijvoorbeeld regen?

Elke sloep beschikt over een hoosschep. Deze bevindt zich in één van de 2 bagageluiken in de boeg van de sloep.

Wat zijn de belangrijkste tips over het weer?

Het kan gebeuren dat de weersvoorspelling ineens omslaat. Tot 72 uur van tevoren kunt u de reservering eenvoudig verplaatsen of annuleren (zie ‘annuleren en wijzigen/verplaatsen).

Een beetje regen hoeft geen probleem te zijn zolang u in de stad blijft en geen open water opzoekt. Eventjes schuilen onder een bruggetje, en daarna weer verder. Aan boord van de sloepen bevinden zich ook enkele paraplu’s voor het geval het tijdens de vaart begint te regenen.

Mocht er vlak voor uw vaartocht onweer of noodweer ontstaan of voorspeld zijn, bel ons dan altijd eventjes op. Dan kunnen we op dat moment kijken wat de beste oplossing is.

Wat moet ik doen als de sloep opeens langzamer/onrustiger vaart?

U bent dan waarschijnlijk door wat waterplanten of een plastic zak gevaren. Dit kan gebeuren. Zet de motor uit door de ‘dodemansknop’ van de gashendel te verwijderen en kijk of u eventuele planten en/of plastic uit de schroef kunt halen. Gebruik hiervoor de pikhaak en/of de grijpstok. Lukt dit niet of blijft het probleem zich voordoen bel ons in dit geval direct op, dan kunnen we het probleem samen snel en veilig verhelpen.

Locatie Den Haag:
+31 (0) 6 42 82 61 00
Locatie Delft: +31 (0) 6 38 57 16 96
Locatie Delf- en Westland: +31 (0) 6 15 44 78 25

AANKOMST OP LOCATIE

Adressen en routebeschrijving van de locaties, waar vind ik die?

Alle adressen en routebeschrijvingen van onze locaties vindt u in de menubalk onder ‘locaties’.

NB: Aangezien onze locaties aan het water liggen zijn de genoemde adressen een indicatie van de plek aan het water. Zodra u op de locatie arriveert, ziet u de sloepen vanzelf liggen.

Is er op de locaties een eenvoudige opstap voor mensen die slecht ter been zijn?

Ja, onze opstapplaatsen zijn rolstoel toegankelijk.

Kan ik in de buurt parkeren?

Maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer of fiets/scooter als dat mogelijk is. Komt u met de auto, bekijk dan op de locatiepagina’s wat de parkeermogelijkheden zijn. Plan voldoende reistijd in om te voorkomen dat u te laat komt. Denkt u toch te laat te arriveren, neem dan telefonisch contact met ons op. Houdt er rekening mee dat de tijd die u te laat komt in principe af gaat van uw vaartijd!

Is varen op een Randstad Recreatie sloep moeilijk?

Het varen met onze sloep is niet moeilijk. U hebt een stuur in handen waarmee u de koers bepaalt. Een boot reageert wel langzamer dan een fiets of auto. Bovendien duurt het afremmen langer. Het meest kwetsbare onderdeel is de schroef. Doe daarom voorzichtig met achteruit varen dicht bij de kant.
NB: De sloep stuurt op de schroef, hou dus altijd wat ‘gas’ erop als u een bocht maakt.

Kijk sowieso altijd goed voor- en achteruit, doe rustig aan, even oefenen en wennen en dan komt het wel goed. “Easy does it”.

Heel belangrijk, neem geen risico op het water en zeker niet met beroepsvaart. Die grote jongens kunnen moeilijk manoeuvreren en stoppen. Ga er dus NOOIT vlak voor langs varen en blijf ook weg bij het schroefwater, de boot wordt dan namelijk onbestuurbaar.

TIJDENS HET VAREN 

Wat doe ik bij schade?

Als u rustig de bochten neemt en op tijd afremt, is de kans op schade uiterst klein. Wees extra voorzichtig met achteruit varen in de buurt van de kant! De schroef is zeer kwetsbaar en raakt snel beschadigd!. De sloepen varen niet snel, dus de kans op echte schade is niet groot. Gebeurt het toch, iemand anders kan ook de oorzaak zijn, neem dan te allen tijde telefonisch contact met ons op

Locatie Den Haag: +31 (0) 6 38 57 18 07
Locatie Delft: +31 (0) 6 38 57 16 96
Locatie Delf- en Westland: +31 (0) 6 15 44 78 25

Maak sowieso altijd een paar foto’s van de situatie en noteer de gegevens van de tegenpartij op het  schaderapport dat zich aan boord bevindt. Maak tevens een situatieschets en noteer wat volgens u de oorzaak van de schade is.

Kunnen de accu’s leeg raken tijdens het varen?

Die kans is niet groot. De accu’s aan boord zijn voldoende om er een dag mee te kunnen varen. De capaciteit van de accu’s zijn zo bepaald, dat er 8 uur mee gevaren kan worden.

Overigens is het een geruststelling te weten dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd. Als de accu’s leeg raken kunt u geleidelijk aan minder hard varen. Dus van 100% capaciteit naar 80 % naar 60% etc. U komt dus in principe altijd terug op de verhuurlocatie, maar bel wel even als dit gebeurt.

Wat gebeurt er als ik te laat terug ben?

Verwacht u later terug te komen dan de afgesproken eindtijd, neem dan in ieder geval telefonisch contact met ons op. De extra kosten zijn € 15,00 per 15 minuten en worden ingehouden op de borg. Als er geen volgende huurder op u wacht dan is het op zich geen probleem. Bel tijdens het varen even om te vragen of u langer door kunt varen (bel wel op tijd!). Als het kan, verlengen we de huur met een extra tijdsblok. Maar doe ons, uzelf en de volgende huurder een plezier en kom gewoon altijd op tijd terug en zorg dat u ongeveer vijf minuten voor het einde van de verhuurperiode weer op de verhuurlocatie terug bent.

Sloep varen op een van onze locaties?
Reserveer nu!