VRAGEN & ANTWOORDEN
Wilt u goed voorbereid aan een fijne en veilige vaartocht beginnen? Bekijk dan hieronder de meest gestelde vragen en antwoorden.
Mocht uw vraag er toch niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op. Een voorbereide schipper is een veilige schipper!
Kan ik een sloep (boot) huren bij Randstad Recreaties?
Jazeker, we zijn april t/m september geopend van maandag tot en met zondag van 10.00 tot 22.00uur. We beschikken per locatie over 4 tot 10 (sloepen) boten, maar reserveer op tijd om teleurstelling te voorkomen. Reserveren kan via het reserveringssysteem op onze website.
Worden de (sloepen) boten schoongemaakt vóór afvaart?
Onze sloepen (boten) worden vóór en ná elke vaart schoongemaakt.
Met hoeveel personen mag ik aan boord van een sloep (boot)?
Onze standaard sloepen (boten) zijn ruim, maar vanwege de wettelijke CE normering en uw veiligheid houden wij aan dat u met maximaal 6 volwassenen of 7 personen als er jonge kinderen (tot 12 jaar) bij zijn, zelf mag varen. Het totale gewicht inclusief bagage mag de grens van 550 kg niet overschrijden en moet gelijkmatig over de boot (sloep) verdeeld worden. Voor onze sloepen (boten) gelden andere regels ten aanzien van het maximaal aantal opvarenden. Raadpleeg hiervoor de betreffende sloep op de pagina ‘ONZE SLOEPEN’!
Mag ik mijn hond meenemen aan boord van jullie sloepen (boten)?
Jazeker, omdat wij zelf hondenliefhebbers zijn, mag uw hond mee aan boord! U bent wel verplicht het ‘Hondenpakket’ bij te boeken (kosten € 15,00,-). Dit met name omdat veel honden verharen en we dus extra tijd nodig hebben om de sloep (boot) schoon te maken.
Het hondenpakket bestaat uit:
– Een drinkbak (bruikleen)
– Een zwemvest (bruikleen)
– Een dekentje (bruikleen)
– Een flesje water
– Een hondensnack
– De eindschoonmaak
Heb ik een vaarbewijs nodig?
Nee, een vaarbewijs is niet vereist. Iedereen boven de 18Â jaar voor wat betreft onze standaard sloepen (boten) in Delft en Rijswijk en iedereen boven 21 jaar voor wat betreft onze sloepen (boten) MEREL & LOBKE mag zelf varen.
NB: Besef je altijd dat je als schipper verantwoordelijk bent voor de veiligheid van alle opvarende!
Zijn er reddingsvesten op locatie?
Alhoewel onze sloepen (boten) zeer stabiel zijn en een diepe kuip hebben, is het voor de kinderen natuurlijk wel zo veilig om een reddingsvest aan te hebben.
Op de locaties zijn voldoende reddingsvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel zwemvesten u nodig heeft.Â
Zijn er vaarroutes aan boord?
Aan boord bevinden zich vaarkaarten voorzien van vaarroutes en een map met informatie over de bezienswaardigheden waaraan u voorbij vaart. TIP: Download de gratis GPS app ‘SLOEPENNETWERK’. Met deze app weet u altijd precies waar u zich op het water bevindt. Houdt rekening met uw vaartijd als u een route vaart met bruggen die open moeten voor doorvaart. In de informatiemappen worden deze bruggen vermeld en staat beschreven of het telefoonnummer hoe U ter plekke de brug kunt laten bedienen.Â
OVER RESERVEREN
Hoe werkt het reserveren bij Randstad Recreaties?
Heel eenvoudig! U bepaalt via het reserveringssysteem op onze website www.randstadrecreaties.nl of www.sloepverhuurdelft.nl welke dag en tijdsblok u wilt gaan varen. Dit kan zelfs tot minuten voor afvaart. U betaalt vervolgens online met bijvoorbeeld IDEAL of een van de andere betaalmogelijkheden. Vervolgens ontvangt u via e-mail een reserveringsbevestiging en twee dagen voor afvaart nog een herinnering met alle belangrijke en relevante informatie. Bij aankomst op locatie krijgt u nog een korte vaarinstructie en bij terugkomst zorgt u dat de sloep (boot) voor het eind van de huurtermijn weer op zijn plek ligt. Een kind doet de was…
Hoeveel borg moet ik betalen en wanneer krijg ik de borg weer terug?
Voor het huren van een van onze sloepen (boten) is geen vaarbewijs n vereist. U krijgt voor afvaart ter plekke een duidelijke (vaar)instructie. En als u iets niet begrijpt, dan leggen we het gewoon nog een keer uit. De borg voor onze sloepen (boten) is minimaal € 100,00 (afhankelijk van de geselecteerde sloep), maar u kunt ook een bankpas of creditcard voor wat betreft onze standaard sloepen (boten) in Delft en Rijswijk en een paspoort, ID of rijbewijs voor wat betreft onze sloepen (boten) MEREL & LUCA achterlaten. De borg is tevens het ‘eigen risico’ bij gevaren schade. Beschadigt u de (sloep) boot tijdens de vaartocht, meld dit dan altijd direct telefonisch bij ons en vergeet niet het schadeformulier, wat u achterin de mao kunt terugvinden, volledig in te vullen. Wees altijd eerlijk hierover, want daar heeft iedereen profijt van. Heeft u geen schade gevaren, dan krijgt u de betaalde borg, bankpas, creditcard, paspoort, ID of rijbewijs direct na het varen terug.
Wat is de minimale huurperiode?
Voor het varen met onze (sloepen) boten vanaf locatie Delft hanteren we tijdsblokken van 2 tijdens weekeinden en 2, 3 of 4 uren op doordeweekse dagen. Voor locatie Rijswijk hanteren we tijdsblokken van 4 uur varen. 4 uur varen is bijvoorbeeld ruim voldoende voor het populaire ‘rondje Midden-Delfland.Â
Â
Waarom moet ik de borg contant betalen?
Het antwoord is heel simpel. U hoeft de borg niet al bij het reserveren te betalen en wij hoeven de borg daarna niet terug te storten. Scheelt een hoop administratieve rompslomp. Dus u betaalt de borg ter plekke pas op de dag dat u gaat varen en krijgt de borg ook weer direct na het varen, als er geen schade gevaren is, contant retour. Lukt het echt niet om de borg contant te betalen, dan is het ook mogelijk een bankpas of een creditcard achter te laten.
OVER TARIEVENÂ
Wat zijn de tarieven voor het huren van een (sloep) boot?
TARIEVEN ZIJN INCL. BTW EN SERVICE KOSTEN, DUS GEEN EXTRA ONVERWACHTE KOSTEN!
TARIEVEN LOCATIE DELFT:
STANDAARD SLOEPEN (BOTEN) IN DELFT:
Tijdsblokken van 2 uur varen:
- 2 uur varen vanaf € 89,00 per tijdsblok
- 4 uur varen € 169,00 (Alleen mogelijk op doordeweekse dagen)
- 8 uur varen € 269,00 (Alleen mogelijk op doordeweekse dagen)Â
STANDAARD SLOEPEN (BOTEN)Â RIJSWIJK:
- 4 uur varen vanaf € 159,00
- 8 uur varen vanaf € 249,00
SLOEP ‘MEREL’:
- 2 tot maximaal 10 uur varen vanaf € 195,00
SLOEP ‘LUCA’:
- 2 tot maximaal 10 uur varen vanaf € 295,00
Wat zijn opties die ik bij het huren van een (sloep) boot kan bijboeken?
Hondenpakket (€ 15,00). Verplicht als uw hond mee aan boord gaat! Het hondenpakket bestaat uit een drinkbak, dekentje, schoonmaakdoekjes en reddingsvest in bruikleen. En een flesje water, een hondensnack en de eind schoonmaak.
Reddingsvesten (€ 2,50): Op de locaties zijn voldoende reddingsvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel reddingsvesten u wilt huren.
Boot versiering (€ 20,00):
Heeft u iets te vieren of wilt u iemand verrassen. Wij kunnen de sloep (boot) voor u versieren met ballonnen.
Fles gekoelde Cava:
Heeft u iets te vieren of wilt u iemand verrassen. Boek dan een heerlijke fles gekoelde cava (Brut of Rosé) inclusief 4 milieuvriendelijke herbruikbare kunststof glazen.
Cava Brut € 15,95
Cava Rosé € 16,95
Mag ik eigen eten en drinken mee aan boord nemen?
U mag uiteraard uw eigen eten en drank mee aan boord nemen. Maar zorg na het varen er dan wel voor dat u de sloep (boot) netjes inlevert. Als de sloep (boot) na het varen niet in redelijk schone staat wordt ingeleverd, brengen wij minimaal €20,00 (afhankelijk van de geselecteerde sloep (boot)) extra schoonmaakkosten in rekening die we inhouden op de betaalde borg of dient u alsnog ter plekke te betalen. Overigens kan/mag het ook een keuze zijn!
ANNULEREN OF WIJZIGEN
Hoe gaat Randstad Recreaties om met annuleringen of het wijzigen/verplaatsen van de reservering?
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er iets voorvalt waardoor uw reservering niet door kan gaan. Dat begrijpen wij en we werken graag met u mee om het varen op een andere datum en tijdsblok te laten plaatsvinden.
Na ontvangst van uw reservering treffen wij de nodige voorbereidingen, zoals de inzet van personeel en materieel en de administratie om uw reservering op te nemen in onze planning. We willen immers dubbele boekingen voorkomen. Wanneer u uw afvaart annuleert of wijzigt/verplaatst ontstaan er extra werkzaamheden voor ons. Vandaar dat we annuleringskosten hanteren. Deze zijn om de kosten van de een annulering of wijziging te dekken, maar houden we zo laag mogelijk.
Wat zijn de voorwaarden en kosten bij annuleren?
-
ANNULERINGSVOORWAARDEN:
- Annuleringen dienen altijd schriftelijk gedaan te worden via info@randstadrecreaties.nl.
- Tot 72 uur (3 dagen) voor afvaart kan een reservering gewijzigd of geannuleerd worden. Hiervoor brengen wij 10% administratie- en de betaalde servicekosten in rekening.
- Bij annuleringen tot 24 uur voor afvaart brengen wij 25% administratiekosten in rekening van het betaalde huurbedrag.
- Bij annulering binnen 24 uur voor het varen of indien niet komen opdagen, wordt het volledige huurbedrag in rekening gebracht en er is geen recht op restitutie. We hebben immers de boot voor u gereserveerd en hebben mogelijk ‘nee’ moeten verkopen aan andere die wilden varen.
- Indien een gereserveerde boot 1 uur na ingang van de gereserveerde huurperiode niet beschikbaar is op de overeengekomen plaats en huurder geen redelijk alternatief kan bieden, dan heeft huurder recht op restitutie van de overeengekomen huursom.
Als alternatief voor annuleren kunt U er ook voor kiezen het varen uitstellen en te verplaatsen naar een andere dag naar keuze. Hiervoor hebben wij een leuk aanbod. Verplaatst de gemaakte reservering en u krijgt van ons, zodra u alsnog gaat varen, een fles gekoelde Cava (Brut of Rosé) cadeau voor aan boord. Scheelt ons administratieve rompslomp en u krijgt een heerlijk gekoeld drankje mee aan boord.
Kiest u toch voor restitutie, dan vragen wij u uw bankrekeningnummer en de tenaamstelling van de bankrekening aan ons door te geven. Restitutie volgt dan binnen enkele dagen.
Hoe zit het met mijn reservering als slecht weer voorspeld wordt?
In geval van slecht weer (bij langdurige regen, harde wind, onweer of vanaf ‘code geel’ afgegeven door het KNMI) behoudt Randstad Recreaties bv zich het recht voor reserveringen te annuleren of te verplaatsen naar een andere datum en tijdsblok in overleg met de huurder.Â
VEILIGHEID OP HET WATERÂ
Wat zijn de belangrijkste vaarregels?
Houd altijd zoveel mogelijk rechts (stuurboord) aan tijdens het varen, maar houd wel veilige afstand van de wal. Professionele vaart (ook rondvaart) en niet gemotoriseerde vaartuigen (zeilboten, SUP’s, surfers, kano’s, etc.) hebben altijd voorrang! Aan boord bevindt zich de informatiekaart ‘Varen doe je samen’. Hierop staan de belangrijkste regels voor het varen.Â
Speel daarnaast geen harde muziek af, houd rekening met het milieu en de omgeving en voorkom overlast voor bewoners aan de vaarrroute.Â
Wat moet ik doen bij hardere wind?
ls er wat hardere wind voorspeld, houdt er dan rekening mee dat het besturen van de sloep (boot) wat moeilijker kan zijn. Zolang u alert blijft hoeft de wind geen probleem op te leveren. Let er wel op dat u bij hardere wind open water probeert te vermijden!
Wat zijn de belangrijkste tips voor besturing van onze sloepen (boten)?
Een sloep (boot) besturen is vrij simpel! Voor de betere stuurmanskunst let op de volgende punten:
- onze standaard sloepen (boten) in Delft en Rijswijk zijn voorzien van een buitenboordmotoren en zijn dan ook het roer van de boot je stuurt met het stuurwiel dus eigenlijk op de motor. Geef bij het maken van een bocht dus altijd wat ‘gas’. Hierdoor reageert de sloep (boot) beter op stuurbewegingen.
- Een sloep (boot) reageert minder direct op het sturen dan bijvoorbeeld een fiets of auto. Maak daarom altijd kleine stuurbewegingen om ‘slingeren’ te voorkomen.
- Vaart minderen om tot stilstand te komen duurt soms wel 3 bootlengtes. Zet de sloep (boot) dus op tijd in de ‘achteruit’ om af te remmen of tot stilstand te komen..
Wat te doen bij ‘natte voeten’ door bijvoorbeeld regen?
Elke sloep (boot) beschikt over een hoosschep. Deze bevindt zich in het ankerluik aan de voorzijde (in de boeg) van de sloep (boot).
Wat zijn de belangrijkste tips bij voorspelling van slecht weer?
Het kan gebeuren dat het weer ineens omslaat. Een regenbuitje hoeft geen probleem te zijn. Daarvoor zijn er paraplu’s aan boord. Even schuilen onder een van de vele bruggen is ook een optie.
Mocht er vlak voor uw vaartocht onweer of noodweer ontstaan of voorspeld zijn, bel ons dan altijd even. Dan kunnen we samen bespreken/bekijken wat de beste oplossing is.
Wat moet ik doen als de (sloep) boot opeens langzamer/onrustiger vaart?
U bent waarschijnlijk per ongeluk door wat waterplanten gevaren of er heeft zich een plastic zak in de schroef gedraaid. Dit kan helaas gebeuren. Zet de dan de ‘gashendel’ in neutrale stand of/en verwijder de ‘dodemansmagneet’ uit of van de ‘gashendel’. Check vervolgens of er waterplanten of iets anders in de schroef gedraaid zit. Verwijder vervolgens wat er in de schroef gedraaid is en gebruik hiervoor de pikhaak en/of grijpstok die zich aan boord bevinden. Lukt dit zelf niet of blijft het probleem zich voordoen, bel ons in dit geval direct. Dan kunnen we het probleem samen snel en veilig verhelpen. T: +31 (0) 6 42 82 61 00.
Soms komt het voor dat er een ‘error’ melding op het digitale scherm op de console verschijnt. De accu dient dan opnieuw ‘opgestart’ te worden. Voordat u dit doet, zorg er dan eerst voor dat de schroef van de buitenboordmotor vrij van waterplanten of ander vuil. Open daarna de klep van de bank achter de console. Daarin bevindt zich onder nadere de accu. Rechtsonder van de blauwe LED’jes bevindt zich een aan/uit knop. Houd deze ingedrukt totdat alle blauwe LED’jes gedoofd zijn. Wacht vervolgens 10 seconden en druk dan weer op de aan/uit knop en houdt deze ingedrukt totdat de blauwe LED’jes weer oplichten. Sluit vervolgens de klep en ga dan naar de digitale display op de console. Deze staat uit omdat de stroom er vanaf is geweest. Druk op de meest rechter aan/uit knop van de display en houdt deze ingedrukt totdat u het e-Propulsion logo ziet verschijnen. Check vervolgens of de ‘dodemansmagneet’ in of op de gashendel zit en u kunt weer verder varen.
AANKOMST OP LOCATIE
Adressen en routebeschrijving van de locaties, waar vind ik die?
Alle adressen en routebeschrijvingen van onze locaties vindt u in de menubalk onder ‘ZELF VAREN’.
NB: Aangezien onze sloepen (boten) aan het water liggen zijn de genoemde adressen en aanwijzingen een ‘ongeveer’ indicatie van de locatie. Zodra u op de locatie arriveert, ziet u de sloepen (boten) vanzelf in het water liggen.
Is er op de locaties een eenvoudige opstap voor mensen die slecht ter been zijn?
Ja, onze locaties zijn rolstoel toegankelijk.
Kan ik in de omgeving van een locatie parkeren?
Maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer of fiets & scooter als dat mogelijk is. Komt u met de auto, bekijk dan op de locatiepagina wat de parkeermogelijkheden zijn. Plan voldoende reistijd in om te voorkomen dat u te laat komt. Denkt u toch te laat te arriveren voor de afvaart, neem dan telefonisch contact met ons op (+31 (0) 6 42826100). Houdt er rekening dat als u u te laat arriveert dit gevolgen kan hebben van uw gereserveerde vaartijd! Na reserveren van een van onze sloepen (boten) ontvangt u sowieso een bevestiging via e-mail met hierin onder andere een routeplanner naar de locatie of de dichtsbijzijnde parkeergarage.
TIJDENS HET VARENÂ
Wat doe ik bij schade?
Als u geconcentreerd vaart, rustig de bochten neemt en op tijd afremt, is de kans op schade uiterst klein. Wees extra voorzichtig met achteruit varen in de buurt van de kant! De schroef is kwetsbaar en kan beschadigd raken!. De sloepen varen maximaal 6 km per uur, dus de kans op serieuze schade is sowieso niet groot. Gebeurt het toch iets, iemand anders kan ook de oorzaak zijn, neem dan te allen tijde telefonisch contact met ons op (T: +31 (0) 6 42 82 61 00)
Maak sowieso altijd een foto’s van de situatie en noteer de gegevens van de tegenpartij op het schaderapport dat zich achteraan in de informatiemap bevindt. Maak tevens, indien dit nodig is, een situatieschets en noteer wat volgens u de oorzaak van de schade is.
Kunnen de accu’s leeg raken tijdens het varen?
Die kans is niet groot. De accu’s aan boord zijn voldoende om er een dag mee te kunnen varen. De capaciteit van de accu’s zijn zo afgesteld dat er ca. 9 uur mee gevaren kan worden.
Overigens is het een geruststelling te weten dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd. Als een accu leeg raakt kunt u geleidelijk aan minder hard varen. U komt dus in principe altijd terug op de verhuurlocatie, maar bel wel even als dit gebeurt.
Wat gebeurt er als ik te laat terug ben?
Verwacht u later terug te komen dan de afgesproken eindtijd, neem dan in ieder geval telefonisch contact met ons op. De extra kosten zijn € 15,00 per 15 minuten en worden ingehouden op de borg. Als er geen volgende huurder op u wacht dan is het op zich geen probleem. Bel tijdens het varen even om te vragen of u langer door kunt varen (bel wel op tijd!). Als het kan, verlengen we de huur met een extra tijdsblok. Maar doe ons, uzelf en de volgende huurder een plezier en kom gewoon altijd op tijd terug en zorg dat u ongeveer vijf minuten voor het einde van de verhuurperiode weer op de verhuurlocatie terug bent.