VRAGEN & ANTWOORDEN

Wilt u goed voorbereid aan een veilige vaartocht beginnen? Bekijk dan hieronder de meest gestelde vragen.
Mocht uw vraag toch niet beantwoord zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Kan ik een (sloep) boot huren bij Randstad Recreaties?

Jazeker, we zijn april t/m september geopend van maandag tot en met zondag van 9.00 tot 22.00uur. We beschikken per locatie over 6 tot 8 (sloepen) boten, maar reserveer op tijd om teleurstelling te voorkomen. Reserveren kan via het reserveringssysteem op onze website.

Worden onze (sloepen) boten schoongemaakt voor afvaart?

Onze (sloepen) boten worden vóór elke afvaart grondig schoongemaakt.

Met hoeveel personen mag ik op een (sloep) boot?

Onze (sloepen) boten zijn ruim, maar vanwege de wettelijke CE normering en uw veiligheid houden wij aan dat u met maximaal 6 volwassenen of 7 personen als er kinderen bij zijn tot 14 jaar mag gaan varen. Het totale gewicht inclusief bagage mag de grens van 500 kg niet overschrijden en moet gelijkmatig over de boot (sloep) verdeeld worden.

Mag ik mijn hond meenemen aan boord van jullie (sloepen) boten?

Ja, uw hond mag mee aan boord!
U bent dan wel verplicht
het Hondenpakket (kosten € 15,00,-) toe te voegen aan uw reservering.

Het hondenpakket bestaat uit:
– Een drinkbak (bruikleen)
– Een handdoek (bruikleen)
– Een zwemvest (bruikleen)
– Een dekentje (bruikleen)
– Een fles vers water (bruikleen)
– Hondensnack
– Eindschoonmaak

Heb ik een vaarbewijs nodig?

Nee, een vaarbewijs is niet nodig. Iedereen boven de 18 jaar mag onze (sloepen) boten huren.

Zijn er zwemvesten aan boord?

Hoewel onze (sloepen) boten zeer stabiel zijn en een diepe kuip hebben, is het voor de kinderen natuurlijk wel zo veilig om een zwemvest aan te hebben.
Op de locaties zijn voldoende zwemvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel zwemvesten u wilt huren. 

Zijn er vaarroutes aan boord?

Aan boord bevinden zich vaarkaarten voorzien van vaarroutes en een map met veel informatie over de bezienswaardigheden waar u aan voorbij vaart. Download eventueel ook de gratis app ‘sloepennetwerk’. Met deze app weet u altijd waar u zich bevindt op het water. Houdt rekening met uw vaartijd als u een route vaart met bruggen die open moeten voor een doorvaart. Op de vaarkaart worden deze bruggen vermeld en staat beschreven hoe ter plekke te handelen om de brug te laten hijsen. 

OVER RESERVEREN

Hoe werkt het reserveren bij Randstad Recreaties?

Heel simpel. U bepaalt via het reserveringssysteem op onze site www.randstadrecreaties.nl welke dag en tijdsblok u wilt varen. Dit kan zelfs tot minuten voor vertrek. U betaalt vervolgens online met bijvoorbeeld IDEAL of een van de andere betaalmogelijkheden. Vervolgens ontvangt u via e-mail een reserveringsbevestiging en twee dagen voor afvaart nog een herinnering met alle belangrijke en relevante informatie. Bij aankomst op locatie krijgt u nog een korte vaarinstructie en bij terugkomst zorgt u dat de (sloep) boot voor het eind van de huurtermijn weer op zijn plek ligt. Zo eenvoudig is het!

Hoeveel borg moet ik betalen en wanneer krijg ik de borg weer terug?

Voor het huren van een van onze (sloepen) boten is geen vaarervaring noodzakelijk. U krijgt voor afvaart ter plekke een duidelijke (vaar)instructie. En als u iets niet begrijpt, dan leggen we het gewoon nog een keer uit. De borg voor onze (sloepen) boten is € 100,00, maar u kunt ook een bankpas of creditcard achterlaten. € 100,00 is sowieso het eigen risico bij schade. Beschadigt u de (sloep) boot tijdens de vaartocht, meld dit dan altijd bij ons. Wees eerlijk hierover, want daar heeft iedereen profijt van. Heeft u geen schade gevaren, dan krijgt u de borg na het varen direct contant terug.

Wat is de minimale huurperiode?

Voor het varen met onze (sloepen) boten vanaf locatie Delft hanteren we tijdsblokken van 2 tijdens weekeinden en 2, 3 of 4 uren op doordeweekse dagen. Voor locatie Rijswijk hanteren we tijdsblokken van 4 1/2 uur varen. 4 1/2 uur varen is bijvoorbeeld ruim voldoende voor het populaire ‘rondje Midden-Delfland. 

 

Waarom moet ik de borg contant betalen?

Het antwoord is heel simpel. U hoeft de borg niet al bij het reserveren te betalen en wij hoeven de borg daarna niet terug te storten. Scheelt een hoop administratieve rompslomp. Dus u betaalt de borg ter plekke pas op de dag dat u gaat varen en krijgt de borg ook weer direct na het varen, als er geen schade gevaren is, contant retour. Lukt het echt niet om de borg contant te betalen, dan is het ook mogelijk een bankpas of een creditcard achter te laten.

OVER TARIEVEN 

Wat zijn de tarieven voor het huren van een (sloep) boot?

LOCATIE DELFT:

TARIEVEN (incl. servicekosten):

Tijdsblokken van 2 uur varen:

  • Doordeweekse dagen vanaf € 85,00 per tijdsblok
  • Weekend dagen vanaf  € 90,00 per tijdsblok 

Tijdsblokken van 4 uur varen:

  • Doordeweekse dagen € 160,00 per tijdsblok

LOCATIE RIJSWIJK-BUITEN:

Tijdsblokken van 4 1/2  uur varen:

  • Doordeweekse dagen € 160,00 per tijdsblok
  • Weekend dagen € 170,00 per tijdsblok

Wat zijn opties die ik bij het huren van een (sloep) boot kan bijboeken?

Hondenpakket (€ 15,00). Verplicht als uw hond mee aan boord gaat! Het hondenpakket bestaat uit een drinkbak, fles water, dekentje, schoonmaakdoekjes en reddingsvest in bruikleen. En een hondensnack en de eind schoonmaak.

Zwemvesten (€ 2,50): Op de locaties zijn voldoende zwemvesten aanwezig voor kinderen en volwassenen. Via het reserveringssysteem kunt u aangeven hoeveel zwemvesten u wilt huren.

Boot versiering (€ 15,00):
Heeft u iets te vieren of wilt u iemand verrassen. Wij kunnen de sloep (boot) voor u versieren met ballonnen.

Fles cava (€ 15,00):
Heeft u iets te vieren of wilt u iemand verrassen. Boek dan een heerlijke fles gekoelde cava (Brut of Rosé) inclusief 4 kunststof glazen.

Mag ik eigen eten en drinken mee aan boord nemen?

U mag uw eigen eten en drank gewoon mee aan boord nemen. Maar zorg aan het eind van de vaartocht er wel voor dat je de (sloep) boot netjes inlevert. Als de sloep na het varen niet in redelijk schone staat wordt ingeleverd, brengen wij €20,00 schoonmaakkosten in rekening die we inhouden op de borg.

ANNULEREN OF WIJZIGEN

Hoe gaat Randstad Recreaties om met annuleringen of het wijzigen/verplaatsen van de reservering?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er iets voorvalt waardoor uw gereserveerde afvaart niet door kan gaan. Dat begrijpen wij en we werken graag met u mee om uw afvaart op een andere datum en tijdsblok te laten plaatsvinden.

Na ontvangst van uw reservering treffen wij de nodige voorbereidingen, zoals de inzet van personeel en materieel en de administratie om uw reservering op te nemen in onze planning. We willen immers dubbele boekingen voorkomen. Wanneer u uw afvaart annuleert of wijzigt/verplaatst ontstaan er extra werkzaamheden voor ons. Vandaar dat we annuleringskosten hanteren. Deze zijn om de kosten van de voorbereidingen en administratie te dekken, maar houden we zo laag mogelijk.

Wat zijn de kosten bij annuleren?

Annuleringen dienen altijd per e-mail gedaan te worden, via e-mailadres info@randstadrecreaties.nl

Tot 72 uur (3 dagen) voor afvaart kan een boeking gewoon gewijzigd worden. We rekenen hiervoor € 10,00 administratiekosten en de eventuele meerprijs voor de nieuw gekozen datum en tijdsblok.

Annuleert u tot 24 uur voor afvaart, dan brengen we 25% van het huurbedrag in rekening. 

Annuleert u binnen 24 uur voor afvaart of indien u niet komt opdagen, dan brengen we het volledige huurbedrag bij u in rekening. We hebben immers een vaartuig voor u gereserveerd en hebben mogelijk ‘nee’ moeten verkopen aan andere gasten die wilden varen.

Indien een gereserveerd vaartuig 1 uur na ingang van de gereserveerde huurperiode niet beschikbaar is op de overeengekomen plaats en huurder geen redelijk alternatief kan aanbieden, dan heeft huurder recht op vergoeding van de overeengekomen huursom.

Hoe zit het met mijn reservering als slecht weer voorspeld wordt?

In geval van slecht weer (bij langdurige regen, harde wind en/of onweer) behoudt Randstad Recreaties zich het recht voor reserveringen te annuleren of te verplaatsen naar een andere voorkeursdatum en tijdsblok. Annuleren doen we sowieso vanaf code geel en oranje (zie ook waarschuwingen KNMI).

VEILIGHEID OP HET WATER 

Wat zijn de belangrijkste vaarregels?

Houd altijd zoveel mogelijk rechts (stuurboord) aan tijdens het varen, maar houd wel veilige afstand van de wal. Professionele vaart (ook rondvaart) en niet gemotoriseerde vaartuigen (zeilboten, SUP’s, surfers, kano’s, etc.) hebben altijd voorrang!

Speel geen (harde) muziek, houd rekening met de omgeving en voorkom overlast voor bewoners aan de vaarrroute. Aan boord bevindt zich de informatiekaart ‘Varen doe je samen’. Hierop staan de belangrijkste regels voor het varen. 

Wat moet ik doen bij harde wind?

ls er hardere wind voorspeld houd er dan rekening mee dat het besturen van de (sloep) boot moeilijker kan zijn. Zolang u in de binnenstad blijft hoeft de wind sowieso geen probleem te zijn. Let er wel op dat u bij harde wind geen open water opzoekt!

Wat zijn de belangrijkste tips voor besturing van onze (sloep) boot?

Een (sloep) boot besturen is simpel! Voor de betere stuurmanskunst let op de volgende punten:

  • onze (sloepen) boten zijn voorzien van een buitenboordmotor wat meteen als roer fungeert. je stuurt dus op de motor. Geef bij het maken van een bocht dus altijd een beetje ‘gas’. Hierdoor reageert de sloep (boot) beter op stuurbewegingen.
  • Een (sloep) boot reageert minder direct op het sturen dan bijvoorbeeld een fiets of auto. Ga daarom niet oversturen, want dan ga je slingeren.
  • ‘Remmen’ op het water duurt langer (soms wel 2/3 bootlengtes). Neem dus op tijd ‘gas’ terug en zet de sloep (boot) in zijn achteruit om af te remmen.
Wat te doen bij ‘natte voeten’ door bijvoorbeeld regen?

Elke (sloep) boot beschikt over een hoosschep. Deze bevindt zich in het ankerluik de boeg van de (sloep) boot.

Wat zijn de belangrijkste tips over het weer?

Het kan gebeuren dat het weer ineens omslaat. Tot 72 uur van tevoren kunt u de reservering eenvoudig verplaatsen of annuleren (zie ‘annuleren en wijzigen/verplaatsen).

Een regenbuitje hoeft geen probleem te zijn. Daarvoor zijn er paraplu’s aan boord. Even schuilen onder een van de vele bruggen is ook een optie.

Mocht er vlak voor uw vaartocht onweer of noodweer ontstaan of voorspeld zijn, bel ons dan altijd even op. Dan kunnen we op dat moment bekijken wat de beste oplossing is.

Wat moet ik doen als de (sloep) boot opeens langzamer/onrustiger vaart?

U bent dan waarschijnlijk door wat waterplanten of een plastic zak gevaren. Dit kan gebeuren. Zet de motor uit door de ‘dodemansknop’ van de gashendel te verwijderen en kijk of u eventuele planten en/of plastic uit de schroef kunt halen. Gebruik hiervoor de pikhaak en/of de grijpstok. Lukt dit niet of blijft het probleem zich voordoen bel ons in dit geval direct op, dan kunnen we het probleem samen snel en veilig verhelpen. T: +31 (0) 6 42 82 61 00.

AANKOMST OP LOCATIE

Adressen en routebeschrijving van de locaties, waar vind ik die?

Alle adressen en routebeschrijvingen van onze locaties vindt u in de menubalk onder ‘locaties’.

NB: Aangezien onze locaties aan het water liggen zijn de genoemde adressen een indicatie van de plek aan het water. Zodra u op de locatie arriveert, ziet u de sloepen (boten) vanzelf liggen.

Is er op de locaties een eenvoudige opstap voor mensen die slecht ter been zijn?

Ja, onze locaties zijn rolstoel toegankelijk.

Kan ik in de omgeving van een locatie parkeren?

Maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer of fiets/scooter als dat mogelijk is. Komt u met de auto, bekijk dan op de locatiepagina wat de parkeermogelijkheden zijn. Plan voldoende reistijd in om te voorkomen dat u te laat komt. Denkt u toch te laat te arriveren voor de afvaart, neem dan telefonisch contact met ons op (+31 (0) 6 42826100). Houdt er rekening mee dat de tijd die u te laat komt in principe af gaat van uw vaartijd!

TIJDENS HET VAREN 

Wat doe ik bij schade?

Als u geconcentreerd vaart, rustig de bochten neemt en op tijd afremt, is de kans op schade uiterst klein. Wees extra voorzichtig met achteruit varen in de buurt van de kant! De schroef is kwetsbaar en kan beschadigd raken!. De sloepen varen maximaal 6 km per uur, dus de kans op serieuze schade is sowieso niet groot. Gebeurt het toch iets, iemand anders kan ook de oorzaak zijn, neem dan te allen tijde telefonisch contact met ons op (T: +31 (0) 6 42 82 61 00)

Maak sowieso altijd een foto’s van de situatie en noteer de gegevens van de tegenpartij op het schaderapport dat zich  achteraan in de informatiemap bevindt. Maak tevens, indien dit nodig is, een situatieschets en noteer wat volgens u de oorzaak van de schade is.

Kunnen de accu’s leeg raken tijdens het varen?

Die kans is niet groot. De accu’s aan boord zijn voldoende om er een dag mee te kunnen varen. De capaciteit van de accu’s zijn zo afgesteld dat er ca. 9 uur mee gevaren kan worden.

Overigens is het een geruststelling te weten dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd. Als een accu leeg raakt kunt u geleidelijk aan minder hard varen. U komt dus in principe altijd terug op de verhuurlocatie, maar bel wel even als dit gebeurt.

Wat gebeurt er als ik te laat terug ben?

Verwacht u later terug te komen dan de afgesproken eindtijd, neem dan in ieder geval telefonisch contact met ons op. De extra kosten zijn € 15,00 per 15 minuten en worden ingehouden op de borg. Als er geen volgende huurder op u wacht dan is het op zich geen probleem. Bel tijdens het varen even om te vragen of u langer door kunt varen (bel wel op tijd!). Als het kan, verlengen we de huur met een extra tijdsblok. Maar doe ons, uzelf en de volgende huurder een plezier en kom gewoon altijd op tijd terug en zorg dat u ongeveer vijf minuten voor het einde van de verhuurperiode weer op de verhuurlocatie terug bent.

Wilt u varen op een van onze 2 locaties?
Reserveer dan nu snel een van onze boten (sloepen)!

Translate »